Islamic Widget

Latest Update

22 December 2010

Dulu Vs Sekarang!!!

Kadang-kadang mulut kena zip supaya  cakap berlapik sikit.

Dulu: aku punya mulut yang becok.

Sekarang: mulut aku hanya dibuka bila perlu.

Dulu:aku lepas pandang segala yang berlaku dalam hidupku, apa yang kulihat hanyalah pada mata kasarku,apa yang ku dengar hanyalah bunyi kosong yang memenuhi halwa telingaku. lalu kubiarkan ia terus berlalu dari pandangan mataku dan bergegas pergi dari halwa telingaku tanpa sekali-kali memikirkan akan maksud yang tersirat disebalik yang berlaku.

Sekarang: Aku, bukan seperti dulu, setiap yang ku pandang aku salurkan terus ke akal fikiranku untuk ditafsirkan. Setiap butir perkataan yang aku dengar, aku cuba untuk menafsirkan dengan kelogikan akal fikiranku. Tika ini, apa yang aku pandang dan aku dengar bukan pandang kosong bukan dengar kosong. Kini, aku bisa untuk membezakan apa yang boleh diterima pakai ,apa yang boleh dipakai buang dan apa yang tak boleh pakai langsung.

Dulu: Setiap yang aku lakukan tanpa berfikir panjang. Nak main, terus bermain. Nak tidur, terus tidur. Tak pernah insomnia.Asal malam menjelma, aku tidur dengan lenanya. 

Sekarang: Sekecil hama perbuatanku harus difikir panjang. Nak tido pun tak senang kerana terlalu banyak benda yang harus difikirkan. Setiap patah perkataan ku harus diteliti agar tidak menyakitkan hati mana-mana pihak. Setiap helai pakaianku harus dijaga agar tidak menjadi buah mulut seantero alam.

Dulu dan sekarang sangat jauh perbezaannya.

Dulu:  Aku masih seorang budak kecil yang hanya tahu bermain, makan, belajar ala kadar dan berbuat sesuka hati TANPA terbit sebarang perasaan rasa bersalah, masalah dan sebagainya.

Sekarang: Aku sebagai seorang manusia yang sudah menginjak dewasa yang harus memikirkan hala tuju hidupku, masa depanku sedekad nanti. Seorang dewasa yang sudah mula mengenal erti masalah dalam hidup, yang sudah terbit rasa bersalah dalam dirinya, yang sudah kenal erti baik dan buruk untuk manfaat kehidupannya.

Fitrah bagi setiap insan di muka bumi ini melewati saat-saat sebegini dalam hidup mereka. Namun Aku rasa sangat bertuah dan bersyukur di atas segala nikmat hidup yang telah aku rasai sepanjang hidupku ini jika dibandingkan dengan mereka yang hidup serba kekurangan, mereka yang daif, sesungguhnya aku sangat bersyukur dengan apa yang aku kecapi hari ini.

P/s: berharap hari-hari yang bakal ku lalui selepas ini adalah lebih baik dari semalam. Masa yang terlewati itu akan menjadi sebuah kenangan. Hari ini akan kucorakkan hidup ini agar menjadi kenangan yang lebih indah dari semalam dan sebelumnya. 
Hanya kepadamu kuberserah... 


20 December 2010

Kampung... Aku Kembali...


Salammm...
Alhamdulillah... akhirnya aku selamat sampai kampung...
Mood: Happy... Bahagia... bertemu dengan famly Terchenta...=)

Tak banyak yang berubah di kampung...
Semakin meriah n best!!! membuatkan aku tak nak balik sana lagi..hu3...
Dengan anak buah aku yang semakin pandai berbicara... 
petah... agresif...OMG! They r so cute...
My Nana yang sungguh petah berbicara..
Tak padan dengan umur dia yang baru setahun jagung...Sentiasa menceriakan keadaan..=)
The Twin! Really Loves ROCK!!! boleh layan lak video orang main gitar... pergh...Confirm reti main gitar da besar nanti...(ikut bapanya!!!peminat rock sejati) hihihi
n my hero ever! Irfan.. u r so cool men!! Hehehe...
Semoga cuti ni dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya ok!!!
Happy Holiday u ol!!!=)


15 December 2010

Lumrah dan Asam Garam Kehidupan...

Layang-layang terbang melayang...
Hidup ini kuibaratkan umpama layang-layang. Bermula dari ia dirangka,dicorak sehingga ia bisa terbang bebas di awangan. Begitu juga lumrah kehidupan manusia, sedari kecil dirinya diasuh oleh ibu dan ayah, disematkan ilmu dan iman di dada sehinggalah dirinya berada di puncak kejayaan yang belum tentu miliknya yang abadi.


Zahirnya, Layang-layang itu memang bisa terbang bebas kesana kemari, kekiri kekanan selagi mana angin bertiup. Namun, pabila ribut melanda, selama mana ia mampu bertahan bergantung kepada tali yang mengikatnya, andai kuat pautan tali itu,maka akan bertahanlah ia. Andai rapuh tali yang digunakan itu maka putuslah talinya lalu rosaklah ia dan jatuhlah menyembah ke bumi.

Demikian juga yang berlaku kepada hidup manusia. Pabila berada di puncak kejayaan, mereka bebas untuk membuat keputusan, mereka bebas untuk melakukan apa sahaja kerana mereka tahu, mereka adalah orang yang berkuasa tika dan saat itu. Kebebasan tercipta diibaratkan layang-layang yang terputus talinya,bebas melayang sehingga mereka lupa asal usul mereka, mereka lupa jati diri mereka, mereka lupa kepada Pencipta mereka.

Namun, harus diingat, seberapa lama layang-layang itu bisa bertahan di awangan tanpa tali yang menjadi kemudinya. Tiba suatu saat nanti ia pasti akan jatuh menyembah bumi dan tidak mampu untuk berada diawangan semula sehinggalah tali itu diikat kembali.

Tali yang menjadi kemudi kepada layang-layang kuibaratkan ilmu dan iman yang ada dalam diri setiap insan. Semakin teguh ilmu dan iman yang ada dalam hidup seseorang itu, maka semakin kuatlah tali yang bakal mengemudi layang-layang itu. Walau terpaksa melalui ranjau kehidupan yang sukar, andai ada bekalan ilmu dan iman yang mencukupi, InsyaAllah mereka bisa melaluinya walau seteruk manapun ribut yang melanda.


Seringkali kita mendengar pepatah, jangan terbang terlalu tinggi, kelak jatuh merana diri, terbanglah sederhana walaupun mampu untuk terbang tinggi, kerana jatuh dari ketinggian sederhana tidaklah seperit jatuh dari satu aras yang tinggi.

Jangan terlalu mendabik dada dengan kejayaan yang kamu kecapi kerana kelak kamu akan jatuh tertunduk menghadapi kegagalan. Jadilah manusia yang  bersederhana di dalam segala hal kerana bermegah-megah itu penyebab terputusnya tali layang-layang yang telah kamu cipta.!!!

Kehidupan setiap manusia itu bergantung kepada dirinya sendiri. Andai mereka memilih jalan yang betul, maka cerahlah masa depannya. Namun, andai mereka memilih jalan yang penuh dengan noda-noda hitam, maka hitam dan gelaplah kehidupan mereka. Oleh itu, jangan salahkan orang lain yang menyebabkan kehidupan kamu gelap gelita, kerana kamu sendirilah yang sebenarnya berhak dan bertanggungjawab untuk menentukan hala tuju hidupmu!

Tepuk dada..Tanyalah Iman..

Wallahualam...

Kebahagian tidak tercipta semudah yang disangka
With Love;
(4.15a.m, Dec 15th)

Salam Maal Hijrah

Salam dan Selamat Sejahtera..=)

Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan 
Salam Maal Hijrah buat semua saudara/i sesama islam...
Semoga di tahun baru ini kita dapat menjalani hidup kita dengan lebih bererti dari yang sebelumnya.... Amiiinnnn 

Tetapkan matlamat hidupmu agar kamu tahu tujuan kehidupan kamu  sebagai Khalifah Allah di Muka Bumi ini!!!


With Love;




17 November 2010

Hayatilah hidupmu selagi kamu berpeluang melakukannya....

Suatu Masa yang terlewati

Gambar adalah hiasan semata-mata

Hidup ini sentiasa berliku
Tidak berhenti dugaan dariNya
Doaku Pohon Di setiap solatku
Menanti Nur Kasih yang tercipta untukku


Ingin Disesali tiada gunanya,
Menunggu Kasih yang tak kunjung tiba,
Hajat hati ingin ku berduka,
PadaNya ku pohon hilang derita.


Derita bertandang kerana berkasih,
Kasih bercambah menempel perih,
Ditinggal tanpa kata yang sahih,
Diammu bertandang jiwaku merintih.


Untuk apa mengharap dirinya,
Diberi kasih Dibalas tuba,
Hasrat hati ingin melupa,
Namun diriku tidak berdaya.


Pada siapa harusku berceloteh,
Mengubati luka dan lara berkasih,
Inginku berkongsi tetapi resah,
Sudikah bersama berkeluh kesah.

Satu kepuasan pabila menjadi diri sendiri tanpa memperdulikan sesiapa pun... Perlukah????

With Love;
Feb 11 2010
11.41 am

Khilafnya Manusia!!!!

Yang berlalu tidak akan berulang kembali
Manusia tak pernah berhenti untuk mencari kepuasan hidup...
Apa lagi yang kau cari wahai Manusia...
Hidup kamu sudah penuh dengan nikmat dunia...
Untuk apa menjadi kaya andai dirimu terjebak ke alam jahiliah...
Jangan terlalu mencari kesempurnaan duniawi...
Kerana semuanya bisa hilang sekelip mata...
Jangan terlalu menganggap dirimu akan hidup selama-lamanya...
Kerana mati itu pasti akan terjadi...
Bersederhanalah mencari nikmat duniawi...
Sesungguhnya nikmat di akhirat sana yang kekal abadi...

Ajal tidak akan terlewat waima sesaat pun... Beware!!


With Love;
Nov 14th 2010
1.02AM
 
 
 

Kepadamu Wanita..Agar Dikau Bahagia.. | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Kepadamu Wanita..Agar Dikau Bahagia.. | iluvislam.com + discover the beauty of islam

16 November 2010

Salam Aidil Adha...

Salammmm Aidiladha semua....


Di hari yang mulia ini, izinkan diriku untuk mengucapkan Salam Aidil Adha buat Kaum Keluarga yang berada di Tenom Sabah.. 
Sanak Saudara yang balik kampung juga yang x balik kampung... dengan harapan agar semua sambut raya dengan hati yang gumbira...
Buat sahabat handai aku... Selamat berhari raya frenzie=)
Kepada mereka2 yang x balik raya...
Selamat Beraya di perantauan....
Semoga di hari yang mulia ini...
Kita dapat menghayati erti sebuah pengorbanan...
Bilalah seruan haji akan datang kepadaku...
Semoga dipermudahkan segalanya.....
With Love;



29 October 2010

Kenapa ALLAH temukan kita dengan orang yang salah????

Kenape ALLAH temukan kita dengan org y salah ?


Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.


2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.


3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.


5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...


6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.


8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..


~ALLAH knows BESt!~


Juz pick this article anywhere!!!! Wish 2 share wif u ol...!!!! 
Happy Reading! =)

10 October 2010

9/10/2010~Kenyataan Yang Sukar untuk diterima

Salam uollz..

dah lama x update blog ni...
urmmm...

entah kenapa hari ni terdetik di hati ini untuk update blog...

Tanggal  9/10/2010
Sukar untuk aku terima kenyataan sahabatku
Mohd. Shyril Ashaary Amat telah meninggal dunia
selepas subuh tadi



Mohd. Shyril Ashaary Bin Amat

Kenangan bersama arwah terlalu indah untuk diingati...
dia adalah seorang sahabat yang baik, x pernah buat orang sakit hati...
being wif him will make u always smile, laughing n enjoy...
walaupun aku sekelas dengan dia hanya 3 tahun..
tapi ikatan persahabatan yang utuh x pernah membuatkan kami terpisah...
walaupun masing2 sibuk dengan hal masing2...

Setelah kepergiannya pagi semalam...
baru aku perasan akan perubahan arwah masa beraya kat rumah aku haritu...
dia banyak membicarakan hal yang serius, masa depan, cita2 dia...
tapi sayang, arwah pergi begitu awal sebelum dia sempat merealisasikan impiannya...

Satu benda jak yang aku agak terkilan...
Coz... 3 hari selepas dia dtg beraya rumah aku, dia dah janji nak kuar sama on friday...
walhal masa tu dia agak sibuk dengan kerja dia...kesian jugak..dia sanggup nk jumpa@belanja ak haritu....
tapi aku x dapat pergi... coz tym tu aku x sihat...

Ya Allah... kalau lah aku tahu itu adalah kali terakhir aku jumpa dia, aku akan gagahkan diri ini untuk jumpa dengan dia... minta halalkan makan minum aku, maafkan segala kekasaran atau kelancangan mulutku selama ini...
Thank You Allah kerana memberikan ruang masa untuk arwah menziarahi aku masa raya lepas...

Hanya yang kuharapkan agar keluarga arwah dan sahabatku sherrie kellin @ kekasih arwah..
dapat menerima kepergiannya dengan redha...
Memang bukan ini yang kita mahukan...
Tapi Allah lebih menyayanginya...
Semoga Roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman...

Sahabatku, Mohd Shyril Ashaary Bin Amat...
Semoga aman engkau di sana...
Aku akan sentiasa mendoakan untukmu sahabat...
I will always missing u!!!!

AL-FATIHAH
 
With Love;

18 July 2010

Some Nyce Words

Salaaam....

Early in da morning I was juz post something bout my relationship...
huhuhu... It was hurt me ryte...
But after I've do read some article.. I've found these nyce words...

" Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorang lelaki, bermakna Allah mahu kita kembali dijagaNya. Mengapa masih ragu-ragu? "


See..
Allah really loves all his Umat since 'We' as his slave never forget about Him...
Maybe...
Now is da tym for me to get close, closer n closest wif him...
Insya Allah...

Setiap dari kita diciptakan dengan takdir hidup yang berlainan...
Mungkin jalan cerita hidupku sedikit membosankan sebelum aku mengecap kebahagiaan yang ditakdirkan oleh-Nya buat diriku...
Aku akan sentiasa berdoa agar sentiasa berada di bawah lindungan-NYa..


" Perempuan yang suci ialah perempuan yang dijaga oleh Allah, tidak sedikit pun Allah membenarkan mana-mana lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya kerana Allah menyayanginya. Tetapi andai kita bergelumang dengan cinta lelaki, di mana Allah untuk menjaga kita? Allah seperti melepaskan kita kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kita. "


Selama ni aku khilaf dengan segala nikmat yang diberi olehNya...
Bolehkah aku berpatah balik untuk membuang segala pengalaman hidup aku yang penuh dengan kedukaan...?
Kejamnya diriku menyisihkan penciptaku MALAH membiarkan diriku hanyut dalam gelora cinta buatan seorang yang bernama LELAKI...
Oh..hinanya aku di sisi Dia yang Maha berkuasa...
Kepadamu ku pohon keampunan Ya Rabb...

Kuharapkan hidayah darimu Ya Allah...
Subhanallah.. aku alpa...


With Love;



Bila hati kecil ku berkata-kata

Salaaaammmm....
Selamaaaaaaaaaaaat...=)

Di pagi hari yang indah aku m'blogkan diri..
phewww.... bestnya bangun di awal pagi layan internet..=)
heee... yang pasti aku amat merindui udara yang nyaman di pagi hari...
(pastinya aku x akan dpt di rumah sewa aku ni..hu3... rindu kampung)

Bersendirian di pagi hari sentiasa membuai perasaan yang terletak nun jauh di sudut hati ku...
Kadangkala terdetik juga di hati ini untuk menjadi seorang yang '0' masalah...
Tapi... aku sedar aku hanyalah insan biasa yang x akan pernah lari dari masalah...
mungkin dengan berfikiran positif akan melenyapkan segala perasaan curiga or syak wasangka aku selama ni...
Aku harus.... menghapuskan segala prasangka....=)

Last weeks i juz think dat i'm tryng to accept someone as my partners of life...
but i'm totally failed!!! and last few days i'm juz broke it up... personally i'm so sorry wif it...
for him, a bunch of sorry i wanna give... n i've juz delete ol his number... i'm sory...
Maybe... For now.. It'll juz b better to be a single mingle... hurmmm
penangan cerita lama aku sangatla sangat memberi kesan smpai ke detik ini...


'You' are sumone dat I Love So Much.But 'You' are da one hurt me badly... I'm stuck wif it... haih..

Huh! I think I should practise myself to be a loner again...
Aku bosann dengan lelaki... should I believe on man again... haih!!
sakit jiwa aku...
x apalah... mungkin ada hikmah untuk segala yang terjadi...
Aku hanya berserah kepadamu Ya Allah...
Jika ini adalah balasan di atas segala kesilapan masa laluku...
Aku terima dengan redha...

HUh! Hidup2... memang x pernah sunyi dari dugaan hidup..
hurmmm...


People can judge me on evry side of my life...
But Only me Knows the reason of I am being...
You can say that I'm silly, emo,  worst, jiwangz or wut so eva...
Laughin on me... backstabbed on me... do wuteva u want...
u'll never change me myself and I...
Evrything I'm doing on my life wif a reason...
The reason that You will never trying to know... you will never trying to ask me...
is it fair for me???? Well, I'm trying to make it fair...
Coz i'm da faulty gurl kan?? up 2 u!!!
Huh!!...

Sometime, I'm juz feelin dat I have nothing, nobody!!!
Maybe I'm juz slipped my words...
Coz I have friends... But I can't force them to get along in my life...
i'm juz a gurl dat knows nothing... 
I'm juz wondering... am i juz a boring frenzie????
hurmmmm.. I JUZ HAVE NOTHING MY FRENZIE...

Huhu.... I think today i my saddest day... maybe I'm too happt for da past few days...
so now, is da tym for me to slow down my activity...
hu3...

Dats ol by now...
Next tym.. i'll come again my bloggy!!!
gud bye...

With Love;

15 July 2010

Sekembalinya Aku Ke Melaka Bumi Bersejarah

Saaalaaammm.......

Heylo ol...
Yo!! I've juz came back here (Malacca) on 4th July at 6.40PM...
(after 12 hours havin my journey!) LOL!

Heee... Sekembalinya aku di Bumi Melaka ni...
1st impression aku...
Aku assume Melaka da banyak kereta, banyak bangunan2, dan cantik jugakla seperti biasa...

Yawn... Aku hampir sesat pg ruma sewa aku sendiri... SOT!!!
Penangan cuti melampau.. heee

Bila aku sampai sini...
Aku rasa a bit boring coz kawan2 yang len belum balik lagi...
sapa suruh jua aku ni mengada balik awal... grrrr kin panass...
adalah beberapa hari aku keseorangan...

Nasib la hari rabu tu one of my fren amik aku...
N at da same time aku kena temankan dia balik MUAR since Maklong dia meninggal..
Takziah untuk my fren n her famly...

Betullah kata orang.. jauh perjalanan luas pemandangan...
Banyak benda yang aku pelajari terutama dari aspek adat dan kebiasaan masyarakat di sesuatu tempat...
Akui memang lain sikit cara dan kebiasaan bagi masyarakat di sini semasa mengurus jenazah...
And I'm grateful for having dis experience..=)

But feel uneasy plak coz x dapat sambut my sengal frenzie balik dr Ipoh...
Huhuhu... Aku da janji alih2 x jemput pla..
credit to VaVi DBP coz tolong amik si sengal yo...=)
hee.. bisingla jugak macik  tu.. heee
p/s: relax ey macik.. i'm home jugak kan=)

Next2 days.. semua geng sengal aku dah balik...
heee lengkaplah geng sengal aku..
riuh jadinya...=)
heeeee...
i'll miss dis moment fren...

Soon... we'll apart... =(

Next; I'll story bout our picnic...=) heee

With Love;



Salam Sejahtera

Assalamualaikum Pembuka Bicara...
Buat Teman Yang Tengah Membaca...
Rasa di hati ingin Bersua...
Bertemu dirimu yang jauh di sana...

Pheww.... Heee..

Agaain...
See u ol here...=)
Feel uncomfort but i'm trying 2 make it OK!!! =)

Sebelum ni.. Aku ada buat satu blog jugak...
kalau korang perasanlah.. but dis one is my new blog..
since I've juz let da old blog not updated..
heee... Hope dis one will be my last blog...

Pheww... Sedar x sedar...
Akhirnya aku masuk di tahun akhir pengajianku...
Hurmm... tiba2 rasa macam sekejap saja masa berlalu...
Tidak lama lagi... Insyaallah Akan Konvo..Hopefully...

Tapi... Seperti biasa.. Nothing new..
Tapi aku rasa a bit excited jumpa kawan2 aku yang sengal...
heee... Proud of having u ol as my fren..=)
Colourful Friendship=)

Hee... Sekembalinya ke bumi Melaka ni...
Bermulalah life aku sebagai student balik...
Hohoho... malasnya Mau study...
Yew.....

Wuteva...
Juz Wanna Wish u all my fren with a greatest Wish of Luck=)


With Love;